Hon skämdes för sanningen. Lögnen var så mycket anständigare.

We begin to live when we have conceived life as tragedy

21 aug. 2011

Ett moln på Nessers himmel

Svenska deckarförfattare brukar klaga på att de inte exponeras tillräckligt flitigt i media. De blir inte recenserade. Och när de blir det, som Håkan Nesser, då kan man alltid klaga på att recensenterna har mage att yttra kritiska åsikter. Svb.se listar 19 recensioner av Nessers senaste alster, Himmel över London, och då en av dem, Marita Johansen i Nerikes Allehanda, klagar lite på slutet (i en övrigt positiv recension), då skriver den humorlöse Nesser e-brev till henne, som hon publicerar på sin blogg. Ja, jag har också fått åtskilliga e-brev från ilskna författare, när jag har klagat på deras knäppa böcker, men inte skulle jag lägga ut det här (vem skulle bli gladare av det? - inte jag!). Måste det här verkligen sägas? Håkan Nesser har sålt miljoner böcker, det är inte synd om honom. Många tycker att han skriver bra: själv har jag bara läst en av dem, och den var lite trist, men lite bättre än en del andra svenska deckare jag har läst. Men att ägna så mycket tid åt en pytteliten recension, det är väl ändå lite Don Quijote över det, att Nesser borde svälja sin förtret. Dessutom ser han sig själv som en ädel hjälte som gör andra författare en tjänst, att han visar stort mod. Det tyckte Don Quijote också. Och B. Ranelid.

8 kommentarer:

  1. Huruvida Håkan Nesser har humor eller inte är ovidkommande i det här sammanhanget. Recensionen var inget att skratta åt.
    Jag tycker inte speciellt synd om Håkan Nesser. Däremot tycker jag det är synd om kända författare inte kan kommunicera privat med en recensent utan att riskera att breven används i något slags marknadsföringssyfte.

    SvaraRadera
  2. Exakt. Det är som sagt ett antal förf som har skrivit hit, en minoritet har varit glada, en majoritet har varit gnälliga och sura, och jag har inte hängt ut någon, ens om de har förtjänat det. Argumentet att Nesser får tåla det då han är en så känd förf tycker jag inte håller.
    Har man Ian McEwan som favoritförf har man inte humor.

    SvaraRadera
  3. Men..?? jag tänkte skriva att i samma fack som Håkan Nesser lägger jag Ian McEwan och så hann du före.. ! va, är det hans favorit dessutom.. så klart.. och nu blir det kyckling.

    SvaraRadera
  4. Inte hackkyckling, hoppas jag - - -

    SvaraRadera
  5. Nej aldrig det.. ! Currykyckling, jag bygger.

    SvaraRadera
  6. Ingen kan bli älskad av alla.

    SvaraRadera
  7. Eva, det är väl det första man borde lära sig om man publicerar sig, eller skriver, att det inte lönar sig att gå i polemik. Tillräckligt många gillar väl HN ändå?

    SvaraRadera
  8. Lite synd är det om Håkan Nesser i alla fall – om han har McEwan som favorit. Mot en sådan andlig nöd kan inga inkomster i världen hjälpa.

    Hakan Şükür

    SvaraRadera