Hon skämdes för sanningen. Lögnen var så mycket anständigare.

We begin to live when we have conceived life as tragedy

10 sep. 2011

Vilken pina!


Wim Wenders Pina blir tyskt bidrag till Oscarstatyetten, läser jag. Min fru grymtar: "Jag trodde alla hans filmer efter Im Lauf der Zeit har hetat Pina ..." Mina begränsningar inom området danskoreografi är vida omtalade, men nog känner jag till att filmen handlar om Pina Bausch. Och vad ser jag då i den Rut Hillarps Dagboken (Atlantis) som jag nu läser, samma dag? Jo, en anteckning från mitten av 80-talet: "Såg Pina Bauschs dansteater från Wupperthal, '1980', absurda sketcher, mkt roliga o egenartade."

2 kommentarer:

  1. WW om Pina Bausch kan bli riktigt bra, hoppas jag. Kul också om Tyskland kunde få synas i filmsammanhang igen.
    Tycker mycket om hur Almodovar använde Pina Bauschs koreografi i Hable con ella där de manliga huvudpersonerna i inledningen ser en föreställning med dansare (jag tror PB själv var med) går in i väggar kuddar ett slutet rum och andetag, kanske hjärtslag som enda ljud. Satte stämningen så bra till filmens tema.

    SvaraRadera
  2. Ja, själv har jag inget emot vissa av Wenders filmer, även om jag inte haft tillfälle att följa hans karriär på 2000-talet lika intensivt som förr.
    Jo, Almodovar tycker jag har hållit en relativt jämn standard, men fått lida för att sv filmrecensenter har andra estetiska måttstockar. Typ att de kan berömma hur hjärndöda Hollywoodfilmer som helst utifrån principen att de är "bra popcornfilmer" ...

    SvaraRadera