Hon skämdes för sanningen. Lögnen var så mycket anständigare.

We begin to live when we have conceived life as tragedy

22 okt. 2012

Halvdana nomineringar

Augustprisets nomineringar: nä, jag har väldigt svårt för att bry mig om detta, speciellt när det handlar om vem som vinner, att tycka att det skulle ha någon betydelse, att det skulle gå att ta det på allvar, det är ju bara ett pris. Som vanligt har sex skönlitterära författare nominerats:
Johannes Anyuru, En storm kom från paradiset
Peter Fröberg Idling, Sång till den storm som ska komma
Eija Hetekivi Olsson, Ingenbarnsland
Cilla Naumann, Springa med åror
Göran Rosenberg, Ett kort uppehåll på vägen från Auschwitz
Sara Stridsberg, Medealand och andra pjäser

Jag har som synes läst tre av de nominerade, och jag skulle utan tvekan rekommendera alla tre, och vinner någon av dem tycker jag det är helt ok. Johannes Anyuru har jag aldrig läst med behållning, och Cilla Naumann har jag aldrig läst - det finns inget i det här livet som skulle få mig att heller, och Göran Rosenberg är för mycket Göran Rosenberg. Den stora skandalen är att årets överlägset bästa roman, Carl-Michael Edenborgs Mitt grymma öde, inte ens är nominerad. Inte heller Magnus Dahlström eller Susanne Lundin, för att bara nämna två andra som jag saknar. Men det blir säkert Anyuru som vinner, och då kanske någon kan berätta för mig vari hans storhet ligger.

8 kommentarer:

  1. Tror mer på den andra stormen som ska komma.

    SvaraRadera
  2. Jag undrar så om det är Augustkommittén själv som inte kan namnet på Göran Rosenbergs bok. Samma fel som finns här i din förteckning fanns nämligen på DN:s nätsida. Men så kikade jag in på deras sida och ser att boktiteln faktiskt är korrekt där. Hans bok heter ju Ett kort uppehåll på vägen från Auschwitz. "från Auschwitz" alltså och inte "till Auschwitz" - det är just denna skillnad som är så viktig för hans bok och som skiljer den från det mesta i ämnet. För övrigt förstår jag inte hur en bok som är både ett fadersporträtt och en självbiografi kan klassas som skönlitteratur. Var det för att Zlatan skulle få plats i fackboksklassen? Anyurus fadersporträtt är däremot skrivet som en roman. Det är mycket bra, det menar jag uppriktigt.

    SvaraRadera
  3. Eva, jag håller också på Peter Fröberg Idling, av uppenbara orsaker.

    Thomas, ja, jag tittade på DN.se, och där stod det så. Augustprisets egna sida hade ingen lista överhuvudtaget, inte när jag kollade tidigare nu i kväll. Men vad jag förstår är det inte riktigt skönlitteratur? Nåja. Jag lär läsa Anyuru så småningom, det brukar bli så.

    SvaraRadera
  4. Anyurus nya är inte så lik det han skrivit förut. Eller, en känner igen sig, men den har en stramhet som inte funnits förut. Tycker i och för sig ganska mycket om honom från början, men jag tycker det är en läsvärd roman. Stilist av rang, därpå. Jag saknar också Magnus Dahlström. Två andra jag gärna hade sett är Åsa Maria Kraft och Mats Kolmisoppi. De har skrivit böcker som förtjänar avsevärt mer uppmärksamhet än det gavs (min Kolmisoppirecension ligger symboliskt nog och skräpar någonstans på Kristianstadsbladets redaktion sedan april).

    SvaraRadera
  5. Jag läste Kolmisoppi för JP och de tog in den, men boken i sig fick inte så mycket uppmärksamhet, inte heller Kraft - jag gillade henne jättemycket förr, men tyckte den här var lite för knepig. Jag undrar om jag har läst NÅGON bra diktsamling i år? Nåväl, man får ta det här för vad det är, ett jippo.

    SvaraRadera
  6. Förstår inte heller varför Rosenbergs bok är klassad som skönlitteratur. Och jag saknar också många titlar bland de nominerade.

    SvaraRadera
  7. Jag förstår inte heller grejen med Anyuru. Tragglade mig igenom romanen som kom häromåret men har inte ens orkat läsa den som kom i år. Dock har jag också läst merparten av Det är bara gudarna som är nya och den gillade jag desto mer (dikter). Men Susanna Lundins bok tyckte jag var fruktansvärt intetsägande och ointressant, vad gillade du med den? Jag jublade högt för Eija och Sara. Som många andra, tror jag.

    SvaraRadera
  8. Jag gillade nog Lundin därför att jag inte riktigt förstod vad hon höll på med - ibland behöver jag sånt, sånt som inte är så omedelbart, som man kan förutse vad som ska hända & så ...

    Nå, Anyuru, det är ju tillräckligt många andra som gillar honom, men återkom om 15 år, brukar jag säga! Då först!

    SvaraRadera